Operní novinka pro rok 2017 - TRUBADÚR

Tweetněte nás!

Novou operní premiérou před Otáčivým hledištěm Český Krumlov pro rok 2017 bude inscenace jedné z nejznámějších a nejhranějších oper G. Verdiho TRUBADÚR pod taktovkou Maria De Rose a v režii Tomáše Studeného.

Verdiho v pořadí sedmnáctá opera Il trovatore patří k jeho nejpopulárnějším, operní soubor JD se k tomuto titulu vrací už počtvrté. Byla zkomponovaná podle Gutiérrezova dramatu El trovador a je zasazena do severního Španělska na počátku 15. století. Pojednává o milostném trojúhelníku Leonory, hraběte Luny a Manrica. Ti se stávají předmětem kruté hry a pomsty Azuceny. Právem je to dokonalé hudební „melodrama“ s elegantní strukturou, vyváženou instrumentací, kde v ději rafinovaně prostupuje násilí s něhou.

Režisér Tomáš Studený spolu s choreografkou Veronikou Poldauf Riedlbauchovou vytvořili svérázný „antický“ rámec: „Snahou bylo zprostředkovat emočně uvěřitelným scénickým jazykem syrovou brutalitu středověké látky v kontrastu s truvérskou lyrikou i romantickou exaltovaností opery. Můj vnitřní předobraz se podobal Vláčilově Marketě Lazarové, nebo Bergmanově Sedmé pečeti. Tam je ona potřebná syrovost, jenže v operní inscenaci by užití identického rukopisu patrně selhalo. Hledáme tedy vlastní způsob, jak zachytit tento obrys Trubadúra. Inspirovali jsme se jednak divadlem středověku, které dokázalo být velmi působivé a přitom ve vyjadřování symbolické, nepopisné, a jednak divadlem antickým, zejména ve využití sboru. Antiiluzivní princip je vhodná platforma pro příběh, který není v libretu úplně celistvý, protože dopředu víte, že nesledujete souvislé zobrazení děje v reálném čase. Máme velmi jevištně disponovaný sbor, nabídlo se tedy vzít ho do hry jako neustále přítomného prostředníka, který na sebe bere různé role a dotváří svou fyzickou přítomností scénografii.“ říká Tomáš Studený.

V našem příběhu je zmařená láska Manrica a Leonory jen vedlejším motivem tragédie mnohem dalekosáhlejší a její obětí je i Manricův protivník, hrabě z Luny. Stejně jako pro Verdiho, zůstává pro nás hnacím motorem celého dramatu postava Azuceny a její nesmírně bolestný vnitřní konflikt mezi neodbytnou potřebou pomsty a mateřskou láskou k Manricovi. Právě on se ale nakonec stává nástrojem i obětí její pomsty, čímž se tragédie ,anticky´ završí,“ doplňuje dramaturg František Řihout.

Operu uvádíme v mezinárodním obsazení – jako Leonora se představí Yukiko Kinjo nebo Jana Šafář Doležílková (v JD vystoupí poprvé), v roli Manrica se střídají Lázaro Calderón a Paolo Lardizzone, jako hrabě Luna se představí sólista opery JD Alexandr Beň nebo barytonista Krum Galabov. Cikánku Azucenu zpívají dvě mezzosopranistky – v JD dobře známá Šárka Hrbáčková a nová tvář Eliška Weissová.

Premiéra před Otáčivým hledištěm v pátek 14. 7. 2017, hrajeme až do 22. 7. celkem 8 představení. Rezervace ZDE!

Trubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Alexandr Beň, Peter Malý & sbor JD / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Krum Galabov, Lázaro Calderón & Naďa Kabelová / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Krum Galabov / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Lázaro Calderón, Eliška Weissová / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Josef Škarka a sbor / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Šárka Hrbáčková & sbor JD / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Alexandr Beň / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Vladimíra Malá / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Alexandr Beň, Šárka Hrbáčková & sbor JD / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Josef Škarka a sbor / foto Michal SiroňTrubadúr / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Lázaro Calderón / foto Michal Siroň