Milan Klásek

herec / Činohra
 

/ Repertoár - archiv

1. 1. 1972
7. 2. 1971
6. 12. 1970
2. 7. 1970
9. 5. 1970
15. 3. 1970
1. 2. 1970
30. 11. 1969
6. 11. 1969
18. 5. 1969
22. 3. 1969
26. 1. 1969
14. 11. 1968
7. 8. 1968
26. 5. 1968
17. 3. 1968
24. 1. 1968
26. 11. 1967
6. 11. 1967
11. 7. 1967
21. 5. 1967
19. 3. 1967
29. 1. 1967
20. 11. 1966
23. 10. 1966
11. 6. 1966
17. 4. 1966
6. 3. 1966
9. 1. 1966
22. 12. 1965
11. 11. 1965
12. 6. 1965
5. 5. 1965
17. 4. 1965
14. 3. 1965
7. 2. 1965
22. 11. 1964
13. 6. 1964
31. 5. 1964
25. 3. 1964
12. 1. 1964
24. 11. 1963
29. 6. 1963
8. 5. 1963
3. 3. 1963
27. 1. 1963
25. 11. 1962
18. 11. 1962
23. 6. 1962
29. 4. 1962
14. 4. 1962
23. 2. 1962
7. 11. 1961
30. 9. 1961

Milan Klásek ( 5.10.1932 – 9.4.2010) v r. 1955 jako absolvent JAMU přijal na rok angažmá v Krajském divadle v Hradci Králové, pak  nastoupil dvouletou základní vojenskou službu v divadle v Martině. (Hrál ve slovenštině a jak sám vzpomínal, v prostorách divadla se muselo mluvit pouze slovensky.) V roce 1958 se stal členem Těšínského divadla, následovala zájezdová scéna v Klatovech (1960-61) a od roku 1961 do 1971 byl členem činohry Jihočeského divadla.

Zjevem, výbušným temperamentem, pohybovým nadáním byl předurčen pro mladé romantické hrdiny (Rytíř de Grieux v Manon Lescaut, Harlekýn ve Hře lásky a náhody, Aramis ve Třech mušketýrech, Husar v Konci masopustu, Lionato ve Staré historii). Často byl partnerem Věry Papírkové a jejich herecká souhra byla příkladná: Manon a Rytíř de Grieux, Rosalinda a Orlando v Jak se vám líbí, Blažena a Beneš v Mnoho povyku pro nic. Byl velmi nervní, s expresivním hereckým výrazem. Z jeho posledních rolí  v Českých Budějovicích je třeba jmenovat Tristana (Balada o věčné lásce Tristana a Isoldy), Francoise Villona (Balada z hadrů), Vala Xaviera  (Sestup Orfeův).

Dobře zpíval, hrál na kytaru, měl smysl pro rytmus a to uplatnil v komediích se zpěvy (Já nejsem Eiffelovka, Talisman, Žebrácká opera) a v muzikálech (Higgins v My fair Lady, Fred v Kiss me Kate). Začal se také uplatňovat jako asistent režie, věnoval se  pohybové spolupráci a později samostatně režíroval (Talisman,  My fair Lady , Mam´zelle Nitouche, Kiss me Kate).

V roce 1971 následoval ředitele Zdeňka Míku do Vinohradského divadla, kde působil až do roku 1992. Těžko se prosazoval do hlavních rolí, ale celou řadou postav prokázal, že je platným členem tohoto silného hereckého souboru. V 70. a 80. letech často účinkoval ve filmu a televizi. (Je třeba přiznat, že mnohdy i zásluhou své politické angažovanosti.) Stejně jako v Českých Budějovicích, tak i v Praze spolupracoval s rozhlasem.

Jeho syn Milan Klásek je už léta představitel slavného Spejbla a Hurvínka.



Kráska a zvíře / Otáčivé hlediště Český Krumlov / Milan Klásek, Věra Papírková / foto Bohuslava Maříková